Pan a paní Smithovi

3. května 2006 v 18:13 | pompostar
PAN A PANÍ SMITHOVI
John a Jane Smithovi tvoří obyčejný manželský pár s obyčejným životem a obyčejnými starostmi. Každý z nich ale skrývá doslova vražedné tajemství: Oba jsou ve skutečnosti dobře placenými a velmi výkonnými zabijáky, pracujícími pro konkurenční organizace. Oživení jejich nudného manželského svazku přijde až s novým úkolem od jejich zaměstnavatelů - zabít svého životního partnera. Výsledkem je velkolepá akční podívaná, během níž oba uplatní své výjimečné schopnosti a jejich manželský svazek projde rozhodující zkouškou ...
Projekt, který postupem času přerostl ve velkolepý film, měl velmi skromné začátky.
První verzi scénáře napsal Simon Kinberg v rámci své diplomové práce na filmové škole při Columbia University. "Ten nápad jsem dostal v souvislosti se svou vášní pro hongkongské akční filmy," říká Kinberg, který se krátce poté stal scénáristou nebo spoluscénáristou filmů XXX 2: Nová dimenze a X-Men 3. "Hongkongské akční filmy byly parádní, elegantní, sexy a hodně dynamické, a všechno to jsem se ve svém původním scénáři snažil spojit dohromady."

Zatímco Kinberg vymýšlel jednotlivé části příběhu, zašel si na oběd s blízkými přáteli, kteří zrovna v té době poprvé experimentovali s manželskou terapií. "V době, kdy mi vyprávěli o svých zkušenostech s manželskou poradnou, jsem ještě pořád pracoval na příběhu," říká Kinberg. "Přišlo mi, že by se to dalo dobře zapracovat do akčního filmu."
Se svou první pracovní verzi Kinberg oslovil Akivu Goldsmana, slavného scénáristu (za filmovou adaptaci Čisté duše získal Oscara) a producenta. Mix akce, dobrodružství, romantiky, humoru a vzrušení mu učaroval a Goldsman se zasadil o to, aby se scénář dočkal realizace.

"Pan a paní Smithovi je o nebezpečí, sexu a nepochopení," říká Goldsman. "Na rozdíl od většiny tradičních romantických komedií v něm ale máme spoustu akce a explozí. Akce je nicméně až druhořadá - hlavní jsou postavy. Film vypráví příběh manželů, kteří jsou nuceni k tomu, aby se navzájem ulovili a zabili - a to je po dlouhých letech jediná věc, která je donutí, aby si navzájem věnovali trochu pozornosti. Když se o sobě dozví pravdu, znovu se do sebe zamilují."
Škola pro špiony
Aby své filmové role zabijáků, znalých celé plejády palných zbraní a smrtících bojových technik, dokázali ztvárnit věrohodně, podstoupili Pitt a Jolie takzvanou "školu pro špiony". Oba herci každý týden navštěvovali lekce střelby, vedené koordinátory kaskadérských kousků Micem Rodgersem a Timem Trellou a technickým poradcem Markem Stefanichem. Stefanich, který sloužil u elitních jednotek S.E.A.L., hercům poskytnul také průpravu v oblasti speciálních operací a protiteroristických taktik.

"Brad i já už jsme v minulosti hráli v akčních filmech, ale nikdy ne společně," vysvětluje Jolie. "Společný trénink byl úplně jiný. Ještě nikdy jsem v takovém filmu neměla parťáka a s ním je to velmi odlišné. Museli jsme se naučit pracovat jako tým - pobíhat společně s nabitými brokovnicemi, vbíhat do domů, zajišťovat určitou oblast nebo střílet na pohyblivý terč - bylo to šílené, ale naučili jsme se navzájem si důvěřovat."
"Začali jsme úplnými základy - seznamováním se zbraní, správným držením těla při střelbě, způsobem držení pistole, bezpečností a použitím," vysvětluje Stefanich. "Postupně jsme přešli k pohybu se zbraní a střelbě na více cílů."

Místo toho, aby herce školil jako agenty CIA, se Stefanich z časových důvodů zaměřil na způsob tréninku, kterým jsou cvičeny normální vojenské nebo policejní jednotky. Trénink se uskutečnil během natáčení na soukromé střelnici Canyon Oaks, která leží v San Fernando Valley v Los Angeles. Předtím, než začali herci se Stefanichem pracovat, vybrali si spolu s jedním z rekvizitářů Garym Tuersem své filmové zbraně.

Podle Stefaniche hercům hodně záleželo na tom, aby akce zůstala reálná. "Na střelnici sami zjistili, jak těžké je zbraň opravdu dobře ovládat, a že nemůžete jen tak vystřelit od boku a trefit to, co potřebujete, pokud zrovna nejste světový šampión ve střelbě."
"Herci si museli osvojit celou řadu různých věcí - ovládat zbraně, střílet rakety, šplhat po skalách. A aby to vypadalo skutečně, museli se Brad s Angie neustále učit novým věcem a vypadat při tom, že se tomu věnují už léta. Přípravy byly opravdu dlouhé," říká pomocný režisér a koordinátor kaskadérských kousků Simon Crane.

"Publikum chce ve kaskadérských scénách vidět herce, ne počítačovou grafiku," pokračuje Crane. "Lidé chtějí jít na film s vědomím, že se jim o zábavu postarají jejich oblíbení herci. Raději jsem strávil spoustu času přípravami, testováním, zajišťováním bezpečnosti a nakonec samotným zasazováním herců do situací, které vypadají nebezpečně."


Akce!
Ještě předtím, než se scénárista Simon Kinberg začal podrobněji zabývat postavami, vystavěl příběh okolo akčních sekvencí a hledal paralely mezi akcí a udržováním úspěšného manželství.
Filmová akce, humor a romantika zahrnují nejen přestřelky, ale také tanec. Kinberg, kterého inspiroval téměř baletní půvab hongkongských akčních filmů, se ve svých nápadech přiblížil spíše tradičnímu muzikálu než tradičnímu akčnímu filmu. "Akce musela být velkolepá a zábavná a sloužit k tomu, abychom lépe poznali postavy příběhu," vysvětluje Kinberg. "Když v muzikálu dojde ke konfliktu dvou postav nebo jejich láska či city dosáhnou takového vrcholu, že jej nemohou vyjádřit běžnými dialogy, začnou zpívat. John a Jane rozpoutají střelbu nebo automobilovou honičku, což je vyjádřením toho, kde se jejich postavy nacházejí v kontextu jejich vztahu."

Pro Douga Limana, jehož akční scény ve filmu Agent bez minulosti se staly novým standardem v žánru špionážních thrillerů, byly taneční sekvence ve filmu Pan a paní Smithovi ještě náročnější než jeho velkolepé akční spektákly. "Představa natáčení tanečních scén mě vyděsila více než cokoliv jiného - a to už je co říct, vzhledem k tomu, že to byl celkově velmi náročný film," říká Liman. "Taneční scény patří k těm nejromantičtějším a nejvíce vzrušujícím věcem, které jsem kdy režíroval."
John a Jane Smithovi se poprvé setkají v kolumbijské Bogotě, kde uprostřed zuřivé revoluce rozpoutají tanec, který těží z přitažlivosti a tajemna situace. O to, aby Pitt s Jolie působili elegantně a lehce, se postaral renomovaný choreograf Marguerite Derricks.
"Když spolu John a Jane poprvé tančí, oba vedou," říká Kinberg. "Chvíli vede on, chvíli ona - soupeří spolu. Je to lehce anonymní. Oba jsou trochu opilí, nevědí, kdo je ten druhý, a to vzrušení a energie z okolní situace vyústí v tanec."

Po svatbě ale Smithovi brzy zjistí, že láska s sebou nepřináší žádné vzrušení a jejich vztah vyústí v obyčejnou manželskou nudu. Jakmile dojde k odhalení jejich skutečných profesí, oba si uvědomí, že žádné manželství nemůže přežít bez lásky a důvěry - a potuchy o tom, čím se ten druhý živí.
Nejdříve však hrají nebezpečnou hru na kočku a myš, která vyústí v explozivní souboj - "tanec smrti" - v jejich domě. Bitva přechází z boje v milování, z touhy zabít toho druhého k objevu vzájemné vášně.
"Scéna je jakýmsi uvolněním energie, která se nakumulovala během jejich snahy zabít toho druhého," říká Kinberg. "John a Jane se do sebe znovu zamilují, protože si konečně poprvé věnují doopravdy dostatek pozornosti."

"Když jsou jejich tajemství odhalena," říká Liman, "je to pro ně určitým způsobem osvobozující, ale zároveň se tím stávají zranitelnými. Je ironií, že od této chvíle se už postavy cítí bezpečněji, přestože se jejich život stává stále nebezpečnějším a nebezpečnějším."
Další velká akční sekvence se odehrává ve fiktivním obchodě pro domácí kutily. V souvislosti s natáčením scény se produkce přesunula na tři týdny do opuštěného skladu firmy IKEA v kalifornském městě Torrance.

"Pro závěrečnou scénu jsme zkombinovali všechny styly obou hlavních postav," říká Crane. "Jane používá sniperskou pušku, zatímco John okolo sebe pálí jako divý velkými kanóny. Museli jsme docílit toho, aby měla scéna komediální nádech, ale aby i přesto John a Jane působili jako zabijáci."


Svět Smithových
Soužití Smithových je poznamenáno tajnostmi, lhaním a celkovou unaveností jejich vztahu. To se mimo jiné odráží i v atmosféře jejich domova, který symbolizuje jejich umírající vztah. Místnosti překypují totálním komfortem a zdůrazňují dokonalý styl, ale zároveň působí zcela odcizeně a nemají žádnou duši. Je to dům, nikoliv domov.
"Prostředí, ve kterém žijí, jim efektivně zabraňuje v tom, aby k sobě měli blíž," říká Akiva Goldsman. "Je to jako krásná, pozlacená klec."
Brad Pitt byl designem domu Smithových fascinován a pozval hlavního výtvarníka Jeffa Manna, s nímž už dříve spolupracoval na filmu Kalifornia, k sobě domů, aby s ním prodiskutoval některé základní koncepty. "Měl jsem skvělou příležitost prohlédnout si, co se mu líbí a co by mu pomohlo vžít se do své postavy," říká Mann. "Pozorně jsem naslouchal jeho nápadům a poté jsem je zakomponoval do filmu. Naše debaty nakonec vedly k několika zajímavým změnám ve výtvarné stránce filmu."

Vzhledem k tomu, že jsou John a Jane zkušenými zabijáky, skrývá jejich dům spoustu tajemství. Z Johnovy nevinně vypadající dílničky se vyklube sklad, v němž jsou kromě slušných finančních zásob také raketomety, granáty a desítky různých palných zbraní. Tajným repozitářem moderní bojové techniky Jane je pro změnu trouba na pečení. O tom, kolik skrýší se ve skutečnosti uvnitř domu nachází, se oba manželé dozví až ve chvíli, kdy dojde na jejich strhující souboj.

"Vzali jsme dva lidi, kteří jsou schopni téměř nadlidských kousků, a postavili jsme je před obyčejné problémy, jakým čelí dnes a denně každý z nás," říká Doug Liman. "Ve výsledku je Pan a paní Smithovi velkolepou podívanou, která se točí okolo obyčejného problému, blízkého nám všem - soužití s jinou lidskou bytostí."
O obsazení:
Goldsmanovi s Kinbergem se nejprve nedařilo scénář uplatnit, ale poté jej zakoupily společnosti Summit Entertainment a Regency Enterprises a roli Johna Smithe přijal Brad Pitt. Ještě předtím, než byla obsazena role jeho manželky, vybrali producenti s Pittem nejvhodnějšího režiséra - Douga Limana, který prokázal své filmařské kvality snímky jako Go nebo Agent bez minulosti.

Příležitost natočit film, podle kterého je povolání špičkového zabijáka ve srovnání s harmonickým manželstvím úplná hračka, Liman rád přijal. "Můj předchozí film Agent bez minulosti oslavoval výjimečné fyzické schopnosti Jasona Bournea," říká Liman. "Byl jsem tedy rád, že nyní můžu natočit film, jehož poselství je: Hmm, fajn, takže jsi zabiják se slušnou průpravou. Zkus vydržet šest let v manželském svazku, pak budeš drsňák!'"
Po několika měsících, které Liman, Pitt a producenti věnovali přípravám filmu, přišel čas obsadit roli Jane Smith. Angelina Jolie je jednou z nejžádanějších hereček Hollywoodu a její plánovací kalendář je plný na několik měsíců a někdy i let dopředu - kromě svých hereckých povinností plní také úlohu velvyslankyně dobré vůle OSN. Ihned po dokončení prací na Pan a paní Smithovi začala natáčet dokumentární film o smutných osudech uprchlíků z celého světa, který sama financuje.

Naštěstí pro producenty tohoto filmu se její nadcházející filmový projekt na poslední chvíli rozpadl a Jolie tak mohla zvážit, že by roli Jane Smith ztvárnila. Goldsman ji spolu s Limanem a producentem Lucasem Fosterem přesvědčili, že se nejedná o obyčejný akční film. "Jsou v něm dramatické scény, které se týkají partnerských vztahů, ale také obří akční a bojové sekvence, které posouvají hranice. A v neposlední řadě je tam humor. Vše je skvěle vyvážené a působí to jako skutečný život nebo manželství," říká Jolie, které se tematická různorodost filmu velmi zalíbila.
Jolie zjistila, že je své filmové postavě v mnoha různých ohledech podobná. "Jsem hodně jako Jane," říká Jolie. "Díky tomu, že jsem ji hrála, jsem zjistila pár nových věcí o sobě samé. Pro ženy je důležité vědět, že dokáží být silné samy o sobě, ale je skvělé hrát ve filmu, kde se muž a žena potřebují navzájem a jsou nejlepší ve chvíli, kdy drží při sobě. Na tom, když lidé fungují jako tým, je něco skvělého, a myslím si, že už je to delší dobu, co se tohle téma naposledy v nějakém filmu objevilo."

Tajné životy Johna a Jane nenabízejí příliš mnoho prostoru pro další přátelství. Člověk, který má nejblíže k tomu, co by se dalo nazvat přítelem, je pro Johna jeho kolega Eddie. Oba mají stejnou profesi, ale poněkud se liší ve svém přístupu. "Brad a Angie pracují klidným a cílevědomým způsobem," říká Akiva Goldsman. "Eddie je ale jiný - je velmi frenetický a neustále překypuje energií. Umístit tento šílený prvek do vztahu mezi Johnem a Jane bylo velmi zábavné."

Stejně jako u Johna je hodně omezený i okruh přátel Jane. Ta má nejblíže ke kolegyni Jasmine v podání Kerry Washington (Ray, Fantastická čtyřka), která její vyvíjející se vztah s Johnem sleduje se znepokojením. "Jane nemá žádné skutečné přátele," říká Jolie. "Snaží se nepouštět si nikoho k tělu, protože by ji to učinilo zranitelnou. Představa sbližování je pro Jane tou nejnebezpečnější věcí na světě - a to je u profesionálního zabijáka už co říct."
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama